E-sigaretter – en moderne måte å bli røykfri på

Helt siden samfunnet ble klar over farene som er forbundet med røyking, så har man også funnet ut at det er vanskelig å bryte med vanemønsteret. Derfor har det åpnet seg et stort marked for firmaer som ønsker å hjelpe deg på veien, ved å tilby deg diverse produkter for å enklere bli røykfri. Vi kan nevne alt fra nikotinplastre og tyggegummi til elektroniske sigaretter som vi nå skal snakke mer om.

Elektroniske sigaretter (ofte forkortet til e-sigaretter) er det nyeste produktet innenfor kategorien «hjelp meg, jeg vil stumpe røyken». Du finner mer informasjon om el sigaretter på http://www.elsigarett.info/. De er designet slik at de skal føles akkurat som en ekte sigarett, men de inneholder ikke noe tobakk. I stedet er de fylt med en væske som under bruk blir omdannet til nikotin i gassform. Derfor vil det smake og føles som en vanlig røyk, bare at de inneholder langt mindre skadelige stoffer, og samtidig ikke påvirker de rundt røykeren.

For å røyke en e-sigarett, så fyller du simpelthen en beholder med den nevnte væsken. Et lite batteri sørger for å omdanne dette til gass, som du suger inn. Der man med nikotinplastre- og tyggegummier må vente noen minutter før effekten av nikotinet slår inn, så skjer det umiddelbart med elektroniske sigaretter. Et veldig bra hjelpemiddel på veien til en røykfri hverdag!

Hvilke produkter hjelper deg til å bli røykfri for godt

Forskjellene mellom de ulike røykeslutt-produktene er like individuelle som personene som skal bruke dem. Det finnes nemlig ikke noen enkel kur som magisk kan gjøre deg røykfri over natta, for da hadde jo praktisk talt røyking ikke vært et samfunnsproblem i det hele og store. Undersøkelser viser at nikotinen som befinner seg i sigarettene er svært avhengighetsskapende, og det er hovedproblemet som gjør at det er vanskelig å stumpe røyken for godt.

Derfor behøver du ikke å føle deg dårlig med deg selv bare fordi at du ikke klarer å slutte uten hjelp av produkter. De færreste som prøver og stoler på egen viljestyrke, klarer det ikke. Avhengigheten er såpass kraftig, både psykisk og fysisk.

Hele prosessen med å åpne en pakke sigaretter, dra ut en, sette fyr på den og selve innrøykningen av den, er en såpass inngrodd prosess hos røykere som kan være vanskelig å bryte. Vanemønstret har grodd seg fast på hjernen, og vi mennesker er som kjent vanedyr. Mange klarer kanskje å komme over nikotinsuget, men selve vanen å tenne seg en røyk når man er utendørs, har pause, skravler med noen kan være minst like vanskelig å bryte med.

På samme måte som at mange begynte å røyke av ulike årsaker, så vil metodene for å bli røykfri variere fra person til person. Enkelte vil prøve hypnose og kan kanskje få hjelp av det, mens andre kun baserer seg på egen vilje. For deg som vil ha litt hjelp på veien, så er det utviklet mange produkter som skal gjøre veien mot en røykfri hverdag enklere.

Hvert produkt som skal hjelpe deg for å bli røykfri har forskjellige fordeler – og ulemper. Derfor gjelder det å finne ut hva som har funket for andre. Forhør deg med venner og familie, og hør hvordan de ble kvitt den fæle uvanen. Noen vil fortelle at det var nikotinplasteret som utgjorde forskjellen, mens andre brukte tyggegummier med nikotin i. Plasteret er en av de vanligste metodene for å slutte. Disse er nemlig produsert slik at de sakte men sikkert gir deg mindre og mindre nikotin. Med andre ord blir det en gradvis avvenning for kroppen, og man slipper det store sjokket der man over natten skal slutte å innta nikotin.

Nikotinplastre har dog noen ulemper, som at det kan klø, man kan bli irritert og man kan oppleve søvnproblemer og søvnløshet. Heldigvis kan legen din hjelpe deg med dette, ved å skrive ut noen medisiner som kan ta rotta på bivirkningene.

Uansett hvilken metode du velger for å bli røykfri, så er det viktig å minne seg selv på grunnene til at du vil bli røykfri. Det er disse som vil sørge for at du holder deg, enten det er på grunn av din egen helse eller for å gjøre det bedre for de rundt deg. Kanskje vil du også oppdage at det er mye penger å spare på å være ikke-røyker.

For å se hvilke tre produkter vi oftest anbefaler for røykere som vil stumpe sigaretten for godt, så kan du stikke innom www.xn--rykeslutt-l8a.biz. Her har vi vurdert flere produkter og gir deg våre beste tips slik at du raskets mulig kan bli røykfri.

Fordeler med å bli røykfri – slutt i dag og få livet ditt tilbake

Røyking har mange helseskadelige aspekter ved seg, og absolutt ikke noen som trekker i positiv retning. Så man kan jo stille seg spørsmålet – hvorfor fortsetter folk å røyke når de vet dette? Svaret på det er ikke enkelt, men forståelig. Først og fremst så er det nikotinet – et stoff i sigarettene – som kroppen har blitt ekstremt avhengig. Videre så har man også utviklet seg en vane for å ta seg en røyk, og dette vanemønstret kan være svært vanskelig å bryte med for noen. Den psykologiske effekten av å ikke innta nikotin kan være over etter et par uker, men den psykologiske avhengigheten kan vare mye lengre. Mange gir opp etter flere måneder, rett og slett fordi de savner det.

Men hvis man klarer å slutte, så må man være klare over de helsemessige fordelene det gir deg. Vi kan for eksempel nevne at hele 90 prosent av alle pasienter med lungekreft, er røykere. Mange av de som stumper røyken for godt, gjør det først når det er for sent – etter at de har fått den tunge beskjeden. Og det viser naturligvis at det er mulig. Det er bare å gjøre det. Alt du trenger er viljestyrke!

I hver enkelt sigarett er det over 4000 farlige kjemikalier. Disse sørger for skader på nervene, men gladnyheten er at det bare tar to dager med røykeslutt før kroppen begynner å reparere dette. Det er ikke nikotinet i seg selv som er skadelig, men tobakksprodusentene legger til mange kjemikalier for å gjøre nikotinet merkbart – og avhengighetsskapende. Slik sørger de for at du kjøper produktet igjen. Så hvorfor donerer du tusener av kroner hvert år til en slik skitten industri?

For å gjøre det enkelt for deg, skal vi oppsummere noen kortsiktige fordeler med å være ikke-røyker:

  1. Etter 1-2 måneder uten røyk, så vil du ha en langt bedre blodsirkulasjon og lungene dine vil yte bedre.
  2. Du kan smake maten du spiser mye bedre, og den dårlige ånden din vil avta.
  3. Ingen flere klær som lukter vondt!
  4. Og de gule fingrene er borte for godt.
  5. Lommeboken din er aldri tom.

Og ikke minst, så skal vi også fortelle deg noen langsiktige grunner til å stumpe røyken:

  1. Å slutte å røyke reduserer sjansen for lungekreft, andre typer kreft, kroniske lungesykdommer og hjertestans.
  2. Etter noen uker, så vil all den karbondioksidene og nikotinen du har inntatt være borte fra blodet ditt.
  3. Du får livet ditt tilbake! Du vil føle deg sterkere, ha mer energi og du kan gjøre akkurat hva du vil – bare med bra helse.

For å oppsummere, så skal jeg fortelle deg mitt beste råd for å ta den siste sigaretten akkurat nå. Først må du redusere antallet du røyker hver dag. Hvis du nå røyker 20, så prøver du å røyke 10 den neste dagen. Deretter skal du sette en dato for når du tar den siste røyken. Den viktigste faktoren for å bli røykfri, er å vite når man skal gi seg. Deretter er det bare å gjøre det som er best for en selv, enten det er å endre rutinene eller bare nyte det faktum at man er røykfri. Lykke til med stumpingen!